vrijdag 29 mei 2009

De Sevenfifty Soap

Een soap die precies drie maanden heeft geduurd. Al van het begin ben ik niet tevreden over het verbruik van de machine. 1:13 op de grote weg is een beetje te veel en 1: 14,5 op de binnenweg is nu ook niet bepaald zuinig. Zo ook tijdens onze rit in Duitsland. Na de VX800 Eiffeltour zou het CO2 gehalte worden bij gesteld. Je weet wel, van die zwarte walmen. En dat gebeurde. De motor liep hierna ook beter, maar nog steeds niets zuiniger. Afgesproken dat op 3 oktober de hele carburateur schoon zou worden gemaakt want daar kon het ook nog wel eens aan liggen. In de tussentijd kwam ik er via een Duits SevenFifty forum achter dat er in Duitsland veel "af fabriek gedrosselte" Sevenfifty's hebben gereden. In 20 Kw, 25 Kw en 37 Kw uitvoering. En dat die machines als ze "entdrosselt" zijn vaak verkeerd worden entdrosselt. En dat ze dan gaan zuipen! Het bleek dat er zelfs 3 verschillende types carburateurs waren. Uiterlijk wel hetzelfde maar met verschillende sproeier en sproeiernaalden bezetting en met geknepen aanzuigbuizen. En omdat mijn machine oorspronkelijk uit Duitsland komt en pas in 2006 op Nederlands kenteken is gezet begon er bij mij een lichtje te branden. Onmiddellijk het typenummer van de carburateur gezocht. En wat bleek? Een 25 Kw carburateur. Ik dus een email geschreven naar Ensing met daarin mijn bevindingen. Later in die week vond ik ook nog de bevestiging op de officiĆ«le Duitse Hondasite. Met alle schema's er bij van de juiste sproeier bezetting om de boel op een goede manier weer op 54 Kw te krijgen. Ook bij Ensing gebracht natuurlijk. Ik voelde me wel een beetje een betweter, maar dat moet dan maar. Afgelopen woensdag de machine weer weggebracht en donderdag weer opgehaald. Hij was helemaal schoongemaakt en reageerde veel beter op het gas. Ze hadden echter niet de sproeiers en de naalden gewisseld. Wel konden ze me hier de maten van vertellen en dat de aanzuigbuizen origineel, dus zonder beperkingen waren. De monteur was van mening dat als hij de sproeiers zou veranderen ze nog groter zouden worden en dat hij nog meer zou gaan verbruiken. Omdat ik nog gehaast was heb ik het er maar even bij gelaten, maar tevreden was ik niet. Die middag op de motor naar Zutphen geweeste en nog wat stadsverkeer en al met al 65 km gereden. Bij het aftanken kon er 4,17 ltr. in. 1:15,5 dus. Weinig verbetering zo op het oog, maar goed, stadsverkeer neemt toch altijd wat meer! Toen ik echter de machine in de schuur zette zag ik grote druppen benzine onder aan de carburateur hangen. En het drupte gewoon door! K..! Maar weer gebeld. En dat ik hem niet hier wilde laten staan. Omdat ze hem niet ter plekke konden repareren maakte ik maar weer een afspraak voor de volgende week. Ik kon hem wel brengen en kreeg ter compensatie een Suzuki GSRA Yoshimura mee. Leuke fiets, hoop toeren, veel PK's, lekker sturen. Vanmorgen toch een onbestemd gevoel dat ik nog steeds niet tevreden was en na nog wat bevestigingen dat ik het gewoon bij het rechte had ben ik vanmiddag maar weer naar Ensing gereden. Opnieuw met Cees gesproken die nog niet op de hoogte was van mijn lekkende carburateur en onmiddellijk boos het kantoor verliet om met de monteur te praten. Toen hij terug kwam hebben we samen met de chef werkplaats het probleem op de tafel gelegd. De monteur had de oude O-ringen weer gebruikt omdat die dingen €130 per set kostten! Kon ik wel begrijpen, maar toch ook niet! Vervolgens hebben we afgesproken dat de carburateurs nu voorzien gaan worden van de door de Duitse Honda-importeur aangegeven sproeiers en naalden. Maar ook dat dit het laatste houvast is en dat we geen van alle weten wat we er dan nog aan moeten doen. Ik kon daar wel mee akkoord gaan omdat ik er van overtuigd ben dat ik op deze manier in ieder geval de juiste carburateurafstelling heb. Ik voor mij ga er van uit dat het dan goed is. Omdat ze voorzien dat het bestellen van de naalden nog wel eens voor leveringsproblemen zouden kunnen zorgen hebben we in ieder geval de afspraak dat ik zondag een motor heb al wisten ze nog niet welke. Wordt vervolgt? We zullen zien! In ieder geval tot zondag. Er is me in ieder geval een motor beloofd voor dit weekend en dus suggereerde ik dat ik de BKing wel mee wilde. Ze zouden zien! Dus ik ben benieuwd. VERVOLG Het werd helaas geen BKing maar een VStrom DL 1000. Leuke fiets maar te groot (letterlijk) voor mij. Wel lekker op gereden tijdens de Hollandtour. Dan het vervolg van de soap. Het leveren van naalden en sproeiers gaf inderdaad grote leveringsproblemen. Sproeiers ging nog wel maar bij aflevering bleken ook dit de verkeerde te zijn. Wel was er complete carburateurset van het goede type opgeduikeld. Deze zou woensdag binnenkomen en na uitgebreid schoonmaken en controleren of hier wel de goeie sproeiers en naalden in zaten ook nog woensdag gemonteerd worden. Woensdagmorgen werd ik zowaar door de monteur zelf gebeld wat er nu eigenlijk voor sproeiers en naalden in hoorden te zitten. Prima natuurlijk dat hij dat checkt. Want ik blijf er nu natuurlijk bovenop zitten. De VStrom moest sowieso woensdag weer terug en de verwachting was dat de Honda dan klaar zou zijn. Dus ik volverwachting om 17:00 uur naar de dealer. Maar helaas, net als in echte soap ging er weer iets net niet zo als we hadden verwacht "Helaas, Jack, er is weer een kink in de kabel! De carburateur is de goeie, met goeie sproeiers en naalden. Hij is schoon, maar we hebben maar een, ipv. vier pakkingsets binnengekregen." Foutje gemaakt bij de controle van de aflevering. Ze hadden ook nog iets over de prijs. De pakkingset bestaande uit 1 rubberring ter grootte van de klapdekselpakking van de VX en een aantal O-ringen van enkele mm. kost maar liefs €44,00. Dus geen €130 maar bijna €180. Zaterdag zou hij nu klaar gemaakt kunnen worden. Maar daar stond ik weer zonder fiets. En ja hoor ik kreeg weer een leuke fiets mee. Dit keer een waar ik geen tour mee zou willen rijden, want ik was doodmoe van het hangen in de wel lage clipons toen ik thuiskwam met dat ding. Ik ben dus duidelijk te oud voor dit soort uitspattingen: Een Suzuki GSX R750 Yoshimura. In volledige race trim met 155 pk en een topsnelheid van in ieder geval meer dan 280 km/u. Ga ik dus niet controleren, want ik mag dit weekend lekker met de trein naar Berlijn. Ik hoef er gelukkig alleen dinsdag maar op naar mijn werk en de dealer. Maar wel even via de snelweg! Ik zal wel nier verder komen dan zijn 4e versnelling of zo! Goed dinsdag haal ik dus misschien mijn eigen Honda weer op.
Ik heb het overleefd! Afgelopen dinsdag morgen even met de Suzuki GSX R750 Yoshimura de snelweg op geweest. Oei, 160 in zijn twee. Rustig aan dus maar. Maar soepeltjes 120 in 6. Alleen mijn polsen kunnen mijn 80 kg niet zo lang op de clip-ons houden. Al van 8 km. was ik volkomen verkrampt. Geef mij maar en lekkere rustig toermachine. Beetje rechtop is voor mij beter. Dinsdag dus inderdaad de Honda weer opgehaald. Andere carburateur er op met de originele sproeierbezetting, moet ik dus maar geloven. En al de eerste draai aan het gas vond ik al dat hij beter liep. Misschien was subjectief, maar a la. Ook de choke werkte nu eindelijk zoals een choke hoort te werken. Vol goede moed afgetankt en 65 km gereden. Voor het eerst 9500 toeren weten te halen. Dat lijkt er tenminste op. In zijn 1, 2 en 3 was dit tenminste te doen. In zijn derde versnelling loopt hij dan 150 km/u. Precies volgens de statistieken. Gaat nog steeds goed dus. 35 km op de snelweg en 30 km op de binnenweg. Normale snelheid aangehouden, met uitzondering van de doortrektesten. En dat heb ik toch wel een keer of 8 gedaan. Ook wat meer tegen de schakelgrens van 5000 toeren gereden dus ook dat kan veel zuiniger. Bij het aftanken moest er 4,10 ltr. benzine in. 1:15,8 dus. Had ik gemiddeld nog niet eerder gehaald dus we zijn vooruit gegaan. Ik had hem iets zuiniger verwacht maar testrapporten hebben het over 1:14,8 gemiddeld dus waar zeur je over. Zondag zal ik proberen hem over een wat langere afstand te testen. Misschien even een stukje Duitse Autobaan voor de absolute topsnelheid, alhoewel ik denk dat dat wel in orde is. Ondanks dat ik dacht dat er niets van mijn geplande rit zou komen (mijn schoondochter kwam in het ziekenhuisterecht na een scooter ongeval) toch nog even de gelegenheid gehad naar de Duitse Autobahn te rijden om de carbs even goed te testen. De 190 km/u gehaald met dikke tegenwind, maar het was te druk om echt door te drukken met wind mee. Gemiddeld op de Duitse Autobahn 150 km/u per uur gereden. Na 110 km snelweg de pomp opgezocht en met 1:12,5 viel me dat niet echt mee, maar wat wil je ook met die snelheden. Daarna 120 km binnendoor naar huis en toen eindelijk de 1:17,8 gehaald. Zou misschien nog zuiniger kunnen als ik wat minder doortrek maar ik ben hier eigenlijk wel tevreden mee.

Dat zou zo zijn geweest als ik niet tot de ontdekking was gekomen dat de bougie van de derde carburateur in plaats van de normale lichtbruine kleur een zwarte kleur had. Na allerlei zelf onderzoeken en doormetingen van bougie en bobinekabels uiteindelijk naar een bevriende monteur gebracht.
Die constateerde dat de stationaire sproeier van de derde cilinder volledig was uitgelubberd. Nieuwe erin en ik had een nieuwe machine.
Na een dikke 1700 km in Duitsland, Belgie en Luxemburg met hierbij op de Duitse Autobahn met een gemiddelde snelheid van 145 km/u gereden en een echte top van 185 km/u nu een gemiddelde gereden van 1:18. Da's pas goed!
Na een nieuwe voor en achterband nu nog een nieuwe ketting en tandwielen en we zijn weer het heertje.
Einde van deze soap!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten