vrijdag 29 mei 2009

zo maar een tochtje naar de Moezel

In 2007 had ik ter voorbereiding op de geplande tocht naar de VX meeting in Stiege een mooi klein, lichtgewicht tentje gekocht. Doordat de VX het echter voor die tijd begaf kon ik dus niet mee naar Stiege. En omdat ik geen VX terugkocht mocht ik ook dit jaar niet mee en kon ik dus weer mijn tentje niet proberen. Mijn vrouw vond het maar zonde dat dat tentje ongebruikt op zolder lag en moedigde me steeds maar aan gewoon dat tentje in te pakken en ergens naar toe te rijden en een of twee nachtjes weg te blijven. Het kwam er dus gewoon nog niet van. Maar omdat we in mijn vakantie niets gepland hadden en mijn vrouw toch moest werken zou er misschien wel een mogelijkheid zijn dit een dezer dagen te doen. Nu ik ook nog eens in het bezit ben van een fijne Garmin Zumo was het natuurlijk een fluitje van een cent om een mooie route te bedenken. Maar dan moest het weer wel meewerken. Ik zag mijn kans om dit de afgelopen dinsdag en woensdag 5 en 6 augustus te doen. Ik had de richting van de Moezel in gedachten. Campings zat daar. En zo vertrok ik dinsdag richting de Moezel. Ik had van Internet een mooie route http://gpstracks.nl/motorroutes-duitsland.php?id=601 gedownload en alles ging naar behoren. De Zumo bracht me overal waar ik gepland had te willen zijn. Met nog zo'n 60 km te gaan raakten de Zumo en ik volledig de weg kwijt. Tijdens het draaien en keren in dat dorpje waar elke straat een graad of 10 afloopt val ik, optrekkend voor een kruising waar op dat zelfde moment een dame van rechts komt en ik dus mijn poging om op te trekken moest afbreken, gewoon om. Kon mijn voet niet voldoende plat op het schuine wegdek neerzetten en door het extra gewicht van de volle koffers raakte ik volledig mijn evenwicht kwijt. Gelukkig gewoon bij stilstand dus en doordat de koffer de motorfiets zijn vitale delen van het wegdek hield knapte er alleen een scheur in mijn windscherm. Verder totaal geen schade. Nou ja in mijn ego dan. Gelukkig was de dame van rechts gestopt en hielp me de motor weer overeind tillen. Een hele toer nog die 240 kg motor met zo'n 30 kg bagage. Helaas heb ik ergens iets in mijn Zumo gereset en ben ik precies van dat stuk mijn trackgegevens kwijt. Kan dus niet meer nakijken waar het was. Verder lekker veel bochtjes gereden zonder die vervelende verkeersdrempels waar we in Nederland inmiddels van vergeven zijn. Om een uur of 5 kwam ik na 425 km aan bij de plaats aan de Moezel waar ik de camping had gepland: Mühlheim, Moselstrasse 6. Maar in de verste verte geen Camping. Nein, der hatte vor drei Jare schon geschlossen. Dus op advies van iemand in het gemeentehuis annex VVV waar ze net een receptie hielden en geen rekening hielden met iemand in een zwart motorpak, werd ik richting Kues gedirigeerd. Een dame in een behoorlijk chique cocktail jurk schrok zo dat ik daar naar binnen wilde dat ze gauw haar collega riep: "Anna, da ist ja jemand! Kannst du helfen bitte!" Was wel lachen! In Kues was wel een grote camping. En gelukkig, daar kon ik mijn tentje opslaan. Kues, van Bernkastel-Kues, jullie weten vast nog wel van vorig jaar waar we met zijn allen achter elkaar en achter het navigatiesysteem van Eric aan reden en tot twee keer toe dezelfde wegversperring passeerden. Heerlijke herinneringen!! Maar goed het tentje opgezet, luchtbed opgelazen, ook nog een heerlijke schnitzel gescoord en daarna tot 21:30 uur heerlijk wat gewandeld langs de Moezel en wat gelezen. En terwijl er in Nederland af en toe regen viel was het hier stralend weer en zat ik op mijn motorzadel tegen een hek in de zon. De volgende morgen om 07:00 uur weer op want ik wilde om 08:00 uur weer op de motor zitten, want ik had de terugtocht gepland via Echternacherbrück en dan zo Luxemburg in naar boven door een stukje Ardennen weer op huis aan. Man, wat een bochten! Maar doordat ik zo ver mogelijk in Luxemburg pas wilde tanken, want wie bint zunig! en de peut is hier toch 20 cent goedkoper, vergat ik dat pompstations in Luxemburg niet zo dicht gezaait zijn. Of er staan er 3 bij elkaar of zo. Met dichtgeknepen billen had ik de Zumo opdracht gegeven het dichtsbijzijnde benzinestation te zoeken. Maar me er naar toe brengen, ho maar! Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik kwam er maar niet en de tank klonk aardig leeg. Maar weer opnieuw de opdracht gegeven en nu kwam het uit op Pommerloch. Daar had ik tijdens een korte trip met mijn vrouw een paar weken geleden ook getankt dus dat moest goed komen. Nog 5 km. zei de Zumo. Ok, da's te doen. Ik wist dat ik de N15 op moest, maar Zumootje wilde daar maar niet naar toe. Die stuurde me van het ene steile weggetje naar het andere maar niet naar de N15. Maar uiteindelijk toch gevonden. Zit er nog wel 4 liter in de tank. Dus de paniek was groter dan de werkelijkheid. Het komt met de Zumo er wel op aan hoe je de instellingen zet want anders is ze in staat je over Parijs naar Maastricht te sturen. Moet ik nog een beetje aan werken dus. Vanuit Pommerloch de snelste route naar huis genomen, want ik begon aardig in te kakken. Na nog wat slechte B-wegen in Belgie uiteindelijk de Autobaan maar genomen en om 17:30 stond ik onder de douche. 926 km. meer op de teller dan toen ik dinsdag vertrok.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten